Honlapkészítés és keresőoptimalizálás – Kiskunhalas, Kecskemét, Bács megye
Cégünk, a TremoloWeb Kft. a korábbi TremoloWeb Design egyéni vállalkozás utódjaként jött létre Kiskunhalason. Fő tevékenységünk a honlapkészítés és webdesign, valamint a keresőoptimalizálás, keresőmarketing, internetmarketing. Cégünk székhelye Kiskunhalason található, ügyfeleink többsége Bács megyei, kecskeméti, és környékbeli cégek, vállalkozások, de több alkalommal dolgoztunk már Bács megye határain túli ügyfelek részére is.
A honlapkészítés és keresőoptimalizálás szolgáltatásunkról nagyon sok információ megtalálható a honlapunkon, azonban mégis van egy-két olyan dolog, amiről egy hivatalos honlapon nem lehet olyan formában írni, mint egy blogbejegyzésben. Ezért ebben a blogbejegyzésemben a keresőoptimalizálás, honlapkészítés és webdesign témakörben írok néhány gondolatot, amely összhangban van a honlapunkon található információkkal, csak kicsit más megközelítésben.
Cégünk weboldala: honlapkészítés, keresőoptimalizálás: Kiskunhalas – Kecskemét – Bács megye
Honlapkészítés, webdesign
Miért fontos egy jó honlap? Nyugodtan mondhatjuk, hogy ma már egyetlen vállalkozás sem lehet sikeres egy minőségi – szolgáltatások és/vagy termékek széles skáláját bemutató -, a látogatók és a keresők számára egyaránt hasznos és vonzó honlap nélkül. Honlapot készíteni számtalan módon lehet. Használhatók hozzá desktop szoftverek, amivel jellemzően statikus szerkezetű honlapok készíthetőek, ezen túl ma már számtalan ingyenes szolgáltatás található a neten, ahol mindössze csak egy regisztrációra van szükség, és bárkinek lehet honlapja “szinte ingyen”, mindössze egy adminisztrátori felületen keresztül kell szerkesztenie az előre kiválasztott sablonhoz tartozó tartalmat. Utóbbi két módszert – bár kétségtelenül olcsó megoldások – mégsem ajánljuk. Ennek oka az, hogy a teljesen egyedi tartalommal és funkcionalitással, valamint design-nal rendelkező honlap elkészítéséhez ezek szinte teljesen alkalmatlanok, ugyanis a minden szempontnak megfelelő, sikeres és hasznos (erről később) honlap XHTML/CSS/PHP technikával készül, ahol a honlap teljes megjelenése egyedileg szabható testre, valamint a honlap funkcionális elemei is maximálisan megfelelnek az egyedi igényeknek. Egy szoftverrel készült, vagy ingyenes szolgáltató által biztosított sablon honlap esetén szinte teljesen lehetetlen egyedi szolgáltatásokat, funkcionális elemeket, alkalmazni, de gyakran még a dizájn módosítása sem egyszerű, vagy bizonyos esetekben egyáltalán nem megoldható feladat. Ezzel szemben az egyedi igények, egyedi webdesign alapján készült honlap teljes mértékben koordinálható marad a fejlesztője által. Könnyedén lehet hozzá illeszteni mind megjelenésében, mind pedig funkcionalitásában bármilyen szolgáltatást, vizuális elemet. Ehhez azonban nem elegendő egy egyszerű szerkesztő felület, admin felület, ahhoz a html, php és css nyelvek és szabványok magas szintű ismerete elengedhetetlen.
Ingyenes honlapszolgáltatóknál még két komoly probléma is felmerül. Nincs direkt hozzáférés a tárhelyhez és az adatbázishoz, így ha bármi történik a honlappal, a tárhellyel, akkor az egész honlap tartalma elveszhet. Hogy ez nem fordulhat elő a XXI. században? Dehogynem, ez nem is annyira ritkaság, volt már olyan ügyfelünk, aki több éves munkáját veszítette el, mert az ingyenes szolgáltatónál adatvesztéssel járó szerver hiba volt, és biztonsági mentés nem volt. Arról nem is beszélve, hogy egy ingyenes szolgáltatás esetén nincsen szerződés (vagy csak egyoldalú), nincsenek garanciák, így bármikor megszűnhet a szolgáltatás, és ezzel teljes mértékben elveszett az addig befektetett munka, ami különösen akkor lehet érzékeny veszteség, ha esetleg keresőoptimalizálás is történt az adott tartalomra, ugyanis a keresőoptimalizálás eredménye domain-hez kötött, és ilyen ingyenes honlapok esetén általában nem saját domain áll az ügyfél rendelkezésére, hanem a szolgáltató fő domainjéhez kapcsolódó aldomain, amivel az ügyfél természetesen nem rendelkezhet. Így több év befektetett munkájának eredménye veszhet el egyik pillanatról a másikra, ha az ingyenes szolgáltatás egyszer csak megszűnik. Továbbá az ilyen ingyenes szolgáltatóknál lévő honlapok külleme is hagy némi kívánnivalót maga után, arról nem beszélve, hogy ha több ezer ügyfél használja, akkor szinte csak színvilágukban különböznek egymástól, de jól felismerhetően “tucathonlapok” maradnak. Érthető tehát, hogy egy komoly cég, vállalkozás sem üzleti, sem anyagi, sem presztízs szempontokból nem engedheti meg magának, hogy ilyen szintű honlapja legyen.
Hogyan dolgozik a TremoloWeb Design? Mi a világ egyik legnépszerűbb tartalomkezelő rendszerét (CMS), a Joomla-t használjuk honlapkészítés során. Itt kell azonnal eloszlatni néhány súlyos félreértést a Joomla rendszer, vagy bármely más CMS rendszer segítségével történő honlapkészítés kapcsán. Honlapunkon kiemelten hangsúlyozzuk, hogy egyedi webdesignt, egyedi honlapkészítés szolgáltatást kínálunk. Gyakran hallani azt a kérdést, hogy hogyan lehet egyedi honlapkészítésnek nevezni a Joomla rendszerrel készült munkákat? Sokan félreérthetően azt hiszik, hogy a Joomla egy sablon. Ez nagyon nagy tévedés. Hallani olyat is, hogy hogyan kérhet pénzt valaki Joomla rendszer segítségével készült honlapért, amikor az egy ingyenes rendszer, és így egy kész ingyenes rendszert értékesít jó pénzért valaki, amikor Joomla segítségével készít honlapot. Nos, ez is nagyon nagy tévedés. Az ingyenes szó itt igazából a megtévesztő. Sokkal jobb meghatározás, ha azt mondjuk, hogy a Joomla egy nyílt forráskódú (és ebből kifolyólag ingyenes) tartalomkezelő rendszer. A Joomla tehát nem sablon, nem egy kész honlap, hanem olyan nyílt forráskódú, GNU licenc alatt működő tartalomkezelő rendszer, amelyhez léteznek sablonok is. Számtalan ingyenes egyszerűbb, és professzionális fizetős sablon létezik Joomla-hoz, amelyek használatával kétségtelen, hogy lehet komolyabb szaktudás nélkül is honlapot készíteni. Azonban a Joomla ennél sokkal több. A nyílt forráskód éppen azt jelenti, hogy ahhoz bárki szabadon hozzáírhat, fejleszthet, sőt akár a Joomla forráskódját is módosíthatja. A GNU licenc csupán azt tiltja meg, hogy magát a Joomla forráskódot valaki sajátjaként értékesítse tovább, de azt egyáltalán nem tiltja – sőt, kimondottan lehetőséget teremt rá -, hogy a nyílt forráskódhoz valaki “hozzáfejlesszen”, és azt , vagy az az által készített honlapot továbbértékesítse. Az interneten megtalálható számtalan ingyenes és fizetős sablon is a Joomla forráskódjához hozzáfejlesztett forráskóddal készül. Az igazán komoly sablonokért így teljesen jogosan kérnek pénzt a készítői. Azonban a Joomla, és bármely más nyílt forráskódú tartalomkezelő rendszer igazi ereje nem ebben rejlik, hanem abban, hogy köszönhetően a nyílt forráskódnak, megfelelő XHTML/CSS/PHP ismeretek birtokában bárki tetszőlegesen fejleszthet teljesen egyedi dizájnt, valamint funkcionális elemeket is hozzá. Így a Joomla adott esetben csak egy keretrendszert képez a honlapkészítés során, de mind a dizájn, mind pedig a funkcionális elemek teljesen egyedi fejlesztést jelentenek.
Cégünk, a TremoloWeb Kft. ezt az utat választotta, és ezt a megoldást kínálja és javasolja ügyfeleinek. Minőségi, professzionális, az ügyfél minden igényét kielégítő honlap elkészítéséhez egyedi fejlesztésre van szükség. Természetesen ez nagyobb anyagi kiadást jelent, mint az ingyenes, vagy akár a fizetős sablonok használata, de így a megrendelő biztos lehet benne, hogy “nem jön szembe” vele a neten még egy ugyanolyan, vagy hasonló honlap, mint az övé. Amennyiben a megrendelőnek ilyen igénye van – ami komoly cég esetén ajánlott -, akkor mi teljesen egyedi igények alapján készítjük el a grafikus webdesign-t, majd ehhez mi készítjük el php programozással a generált html kódot, és a megjelenést leíró css stílust, valamint a honlap egyéb szolgáltatásait megvalósító modulok, komponensek php forráskódjait. Az eredmény egy teljesen egyedi megjelenésű honlap, amely funkcionalitásában is egyedi, azaz a honlapon megjelenő szolgáltatások is egyedi igények szerint alakíthatóak ki. Számtalanszor találkoztunk már olyan esettel, amikor valakinek Joomla segítségével készített valaki sablonból készült honlapot, és amikor az ügyfél egy egyedi kérést fogalmazott meg, akkor a honlap készítője azt a választ adta, hogy ezt nem lehet megcsinálni Joomla-val. Ez nagy tévedés. Ha valaki csak a Joomla adminisztrátori felületéig jut el, akkor valóban nem. De ha tudja azt, hogy a Joomla nyílt php forráskódja hogyan működik, hogyan lehet hozzá php-ben egyedi modulokat, komponenseket fejleszteni, hogyan kell elkészíteni teljesen egyedi designt Joomla környezetben, akkor a határ a csillagos ég.
Keresőoptimalizálás
Természetesen igényes megjelenésű honlap készíthető komoly programozási, XHTML/CSS/PHP ismeretek nélkül is. Azonban van még egy fontos érv, ami miatt érdemes egy komolyabb vállalkozásnak megfontolnia, hogy miért ne ezt az utat válassza, amikor honlapkészítést rendel meg. Ez az ok pedig a keresőoptimalizálás. Az interneten a legjobb marketing eszköz az, ha a honlapunk jó helyen szerepel a keresőkben, azon belül is elsősorban a Google keresőben, hiszen ma szinte mindenki ezt használja, ha információt keres az interneten. Így aki az első oldalra, netán az első pozícióba kerül, az igen komoly látogatottságot, és egy vállalkozás esetén komoly értékesítési lehetőséget teremt. Természetesen nem lehet mindenki az első pozícióban, nem lehet mindenki az első oldalon. Ezt elérni bizonyos esetekben nagyon-nagyon nehéz feladat. Sajnos tévesen még ma is sokan azt hiszik – köztük keresőoptimalizálást hirdető szolgáltatók is -, hogy a keresőoptimalizálás kimerül a html kód HEAD részében lévő TITLE, META DESCRIPTION és META KEYWORD mezők használatában, valamint linknépszerűsítésben, közismertebb nevén linképítésben. Ez szintén nagyon nagy tévedés. Pár évvel ezelőtt ez még működött, de mostanra, amikor a keresőoptimalizálás nagyon divatossá vált, és egyre többen szeretnének az első oldalon ott lenni, ez már nem ilyen egyszerű. A Google is folyamatosan változtatja az algoritmusát, és már régen nem igaz az, hogy jól megírt HEAD és néhány tucat, vagy néhány száz honlapra mutató linkgyűjteményből származó link elegendő legyen a jó szerepléshez. A keresőoptimalizálás ma már ennél lényegesen összetettebb, bonyolultabb, tudatos tervezést és kivitelezést, minőségi releváns tartalom és struktúra elkészítését jelenti. Egy nem megfelelő tartalommal és struktúrával rendelkező honlapra hiába fog linket építeni valaki, szinte semmivel nem lesz előrébb a keresőben. Továbbá a linképítést is lehet ész nélkül kevésbé hatékonyan, illetve jól átgondoltan és hatékonyan végezni. Szinte hihetetlen, hogy még ma is vannak, akik 10-20.000 forintért ígérnek keresőoptimalizálást, ami kimerül néhány órás munkával végzett link regisztrációval, link beküldéssel. Ez nem keresőoptimalizálás, hanem a tudatlan ügyfelek tudatos, vagy tudatlanságból származó súlyos megtévesztése. Linket építeni hatásosan csak nagyon tudatosan megtervezett tartalomra lehet, egyébként az haszontalan lesz. Aki pedig elhiszi, hogy néhány tízezer forintból a kereső első oldalaira, netán az első helyére kerülhet, az sajnos nagyon nagy tévedésben él. Érdemes belegondolni, ha ennyire egyszerű lenne, akkor mindenki az első találati oldalon lenne, márpedig ott csak maximum 10 hely van. Ahhoz, hogy valaki egy erősebb versenyben oda kerüljön, nagyon komoly munkát, sok időt és energiát kíván, ez pedig nincsen ingyen. Ha egy üzleti szegmensben valakinek több millió forintos profitja származhat abból, hogy az első oldalon szerepeljen, miért gondolja azt, hogy ez néhány tízezer forintos keresőoptimalizálással elérhető?
Visszatérve a tudatos tervezéshez, megfelelően átgondolt tartalom és struktúra kiépítéshez. Több olyan ügyfelünket (kiskunhalasi, kecskeméti, bács megyei) példát is tudnék említeni, amikor a jól átgondolt, úgynevezett onsite keresőoptimalizálás segítségével pár hét alatt már a második, harmadik találati oldalon szerepelt a honlap, mindenféle linképítés nélkül, és nem is kis mértékben kompetitív keresőkifejezésekre, miközben sokan az ötödik-hatodik oldalon lévő honlapjukra megbíznak valakit linképítéssel, és csodálkoznak, hogy hónapok múlva sem került lényegesen előrébb az oldal. Bízom benne, hogy valamelyest sikerült érzékeltetni, hogy miért is nem olyan egyszerű feladat a keresőoptimalizálás, mint ahogyan azt sokan hirdetik, elképzelik. Kompetitív területen pedig még igen jelentős tényező az idő, szembesülni kell azzal, hogy sok esetben még a jól átgondolt onsite és offsite optimalizálás mellett is több hónap, fél-, vagy akár egy év is szükséges lehet a komoly eredmény eléréséhez.
Reményeim szerint ez a blogbejegyzés hozzájárult ahhoz, hogy támpontot adjon honlapkészítés szolgáltató választáshoz. A sikert nem adják ingyen, azért komolyan meg kell dolgozni. Néhány óra, néhány nap alatt elvégzett munkával ma már nem lehet sikeresnek lenni az interneten. Azok a honlapok, portálok, amelyek sikeresek, jól szerepelnek a keresőkben, és magas látogatottsággal bírnak, hosszú, kitartó munka eredményei, amelyek nem ritkán több évet is jelenthetnek. Ezekkel nem lehet néhány tízezer forintból, néhány napi munkával versenyre kelni. Aki mégis ebben hisz, azt előbb utóbb csalódás fogja érni. Van olyan ügyfelünk is, aki már több százezer forint kifizetése után keresett meg bennünket, mert a pénzért ígéreteken kívül nem sok mindent kapott. Ha bennünket választ, mi őszintén előre megmondjuk, hogy mire számíthat, és egy sikeres együttműködés után az eredmény hosszú távon lesz meggyőző.